středa 22. října 2014

Co dál?

Předešlé úvahy spolu mě spolu se skutečností, že mě čeká ještě nějakých padesát let produktivního života dovedly k zamyšlení, jak si vytvořit dobrou startovní čáru. Vezmeme-li v potaz množství stavební produkce v Evropě děleno počet architektů, vypadá to jako pekelný souboj o práci. V budoucnu bude navíc stavební produkce v Evropě klesat a většina práce tak bude na poli rekonstrukcí, památkové péče, možná se zvýší zájem o krajinářskou architekturu, jako je tomu v jiných vyspělých státech. Jak to ale asi vypadá v místech, kam se stěhuje (v předchozím článku zmiňovaných) 180 tisíc lidí denně? Kromě toho, v globalizovaném světě nelze žít tak dlouhou dobu s klapkami na očích a vnímáním okolního světa skrze ústa médií. Takže co dál? Možností mám tolik, až se mi točí hlava.

Poslední dobou uvažuji o tom, zda jsem cíl své mise v Singapuru už splnil a co mi případný další semestr může přinést. Když jsem byl v diskusi se spolužákem optán, proč jsem si vybral Singapur, zjistil jsem, že všechny důvody jsem si buď splnil, nebo splnit nemohu. Budu konkrétnější.

Poznat asijskou kulturu  mentalitu v neasijském Singapuru je téměř nemožné. Jediný způsob, jak toho dosáhnout je cestovat po okolí. V tom bych se měl v dalším semestru polepšit.
Učit se čínsky je náročné a kromě školního předmětu, na který si netroufám, jsem nenalezl jiný způsob.
Angličtina v Singapuru je natolik podivná a zjednodušená, že se tu do úrovně, jakou jsem si předsevzal, nezlepším. To lze jedině v USA nebo Anglii.
Kvalitní výuka je tu prostřednictvím evropských a amerických učitelů. Na druhou stranu, experimentálnějším pojetím jsou místní předměty daleko zajímavější, než jak se vyučují u nás.
Další semestr, kdy se budu věnovat urbanismu, bych nejspíše opět strávil v kvalitním ateliéru.
Také je o trochu větší šance dostat se na ubytování v kampusu.

Pokud zůstanu celý rok, bude mi zbývat odsedět přibližně 3 semestry v Praze. Povinné předměty máme jen v "prvním roce", druhý jsou jen volitelné, diplomka a tři ateliéry, diplomní seminář by byl další. (Promiňte mi to- naprostá debilita magisterského studia na FA ČVUT. Např. při studiu se zaměřením na krajinářskou architekturu to znamená absolvoval ve dvou letech řádného studia 6-7 ateliérů vč. diplomky a množství povinně volitelných předmětů.) Za volitelné předměty si přivezu kredity odsud, ateliéry mi uznají. Další semestr tady bych využil k daleko preciznější přípravě na přímačky do Edinburghu a Kodaně. Ale od září bych s největší pravděpodobností nastoupil v Praze a těžko bych se poté dostával opět ven, nebo bych si musel sám zařídit pracovní stáž na semestr od září. Respektive po roce studia v Praze bych vyrazil na semestr na pracovní stáž a poté si udělal diplom.

K návratu uvažuji z následujících propočtů: Ušetřený semestr mi umožní další účast ve výběrovém kole na Erasmus opět od září, kde bych rád studoval na UCL v Londýně (územní plánování), Strathclyde v Glasgow, nebo v Delftu. Ale výběr je značně nejistý. Po semestru na škole bych rád na pracovní stáž v létě příštího roku. (Pracovní zkušenosti mi zatraceně chybí.) Poté by mi zbývaly přibližně jen 2 semestry studia na ČVUT. A protože za nejdůležitější výhodu na startovní čáře považuji znalost cizích poměrů, po studiu bych mohl získávat pracovní a kulturní zkušenosti pobytem v zahraničí, protože, jak jsem uvedl, časové možnosti mi cestování ze Singapuru značně ztěžují. Samozřejmě v úvaze figuruje i rozdělení doby v cizině na kratší úseky a tak vás vidět dříve :-)

Nicméně stále více uvažuji o absolvování modulu krajinářské a a zahradní architektury, spolu s klasickým vzděláním v architektuře (1 titul, možnost dvou profesních akreditací). To by však znamenalo asi další dohady s ČVUT, protože se to mělo nahlásit před začátkem magistra a kdybych se vrátil a chtěl do toho nastoupit v půlce roku, mohl by to být problém. Také množství povinných předmětů v tomto modulu je vyšší, takže bych to za 3 semestry asi nestihl.

Rozhodnutí musím udělat poměrně rychle. Do konce října se zapisuji na předměty v dalším semestru. Pokud bych se vrátil, měl bych v listopadu a prosinci ještě minimálně 4 týdny na cestování po Asii, pokud ne, byly by to téměř 2 měsíce, po kterých bych se vrátil na NUS a přijel bych v květnu. O víkendu se podívám na vedoucí ateliérů, u kterých bych tu studoval urbanismus a nějak se rozhodnu.

Včera jsem byl na klavírním koncertu v koncertním sále přímo v kampusu. Průřez španělskou klasickou hudbou jsem si užil. Do zítra musím vypotit esej o zobrazování lidského těla v renesanci a baroku.
Zítra vyrážím na finále WTA. Zatím jsem nenalezl program, ale je vysoká šance vidět jak Kvitovou, tak Šarapovovou. Budu na, v Singapuru odpoledních, dvou zápasech dvouher přímo uprostřed hlediště. Tak se dívejte a fanděte Kvitové se mnou (doufám :-)).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.