Předchozí zprávy se pokusím dát trochu do kontextu celé cesty a přidat
srovnání a dojmy z navštívených míst.
30.11.-6.12. Hong Kong
Fantastická morfologie krajiny dělá město velmi atraktivním a
příjemným, protože nabízí spoustu rekreačních i docela lesních ploch přímo
uprostřed ostrova. Takže zástavba je nakupena po obvodu a také na části
pevniny. Ačkoli je hustota zalidnění stěží uvěřitelná, ve skutečnosti město
vůbec nepůsobí tak nepříjemně. Architektura je však většinou bez půvabu a bez
jakékoli přidané hodnoty než umístit hodně lidí na malý prostor vysoké stavby.
Ale po stránce kulturní má město hodně zajímavých míst od galerií po obdivované
centrum designu. Město je docela příjemně navrženo pro pěší s velmi
zajímavou sítí ulic uvnitř budov, která umožňuje ujít městem takřka kilometry
bez opuštění střechy nad hlavou. Jinak město v mnoha ohledech připomíná
Singapur. Hlavně co se jeho charakteru, obyvatel i svobod týče. Shrnul bych ho
slovy „bav se“.
6.-9.12. Shenzhen
Nákupní středisko celé Číny. Alespoň tak se mi s odstupem zdá.
Nové, rychle rostoucí město přesně
v čínském stylu: „rychle-levně“. Takže o architektuře se raději bavit
nebudeme vůbec. Tak jako i v dalších čínských městech chybí jakékoli centrum
města. Dá-li se o nějakém hovořit, nejspíš to bude nákupní zóna, přinejmenším
co do počtu chodců. Obchody kam se podíváš (než jsem to viděl, nevěřil jsem, že
je možné naskládat tolik butiků do jedné čtvrti), po stránce kulturní má město
co nabídnout tak na 2 denní návštěvu. Uměle postavený zábavní park Splendid
China a Folk Village jsou kupodivu docela zajímavá místa, která i přes svůj
disneylandovský nádech stojí za návštěvu. A málem bych zapomněl na největší
továrnu kopií Goghů a jim podobným na světě. Heslo: „utrácej.“ Nářečí
Cantonese, Guangdong provincie.
9.-12.12 Longyan
Longyan samo o sobě je naprosto průměrné čínské vnitrozemní město snad
úplně ve všem. Kulturně nemá co nabídnout, nemá centrum města (fakt ne, když
jsem se na něho zeptal místních, tak mě poslali do McDonaldu). Takové město
plní dokonale potřeby obyvatel, řídících se heslem: „jez-spi-pracuj“. Polohou
je však v centru oblasti tradičně obývané obyvateli nářečí Hakka, kteří
mají velmi zajímavou kulturu a stavby. Návštěva vesnic v oblasti Fujian
nabízí autentický vhled do venkovského života. Tradiční stavby, které jsou
dodnes obývány, jsou nejen neskonale půvabně, ale i dokonale promyšlené,
nabízející zajímavou formu společenského bydlení. Podobně jako u dlouhých domů
na Borneu i zde žije celá vesnice či komunita v jednom velkém domě. Byty
jsou skládané po místnostech nad sebou. V přízemí kuchyně a jídelna,
skladiště jsou obvykle v druhém patře a spí se ve třetím. Ale některé
stavby mohou být i značně větší (či menší.) Budova je uplácaná z hlíny,
tak šikovně, že odolá silnému zemětřesení, má výborně vyřešené větrání,
poskytuje obranu proti vnějšímu nepříteli (tvrz), v zimě drží teplo a
v létě se nepřehřívá. Uvnitř mohou být další občanská vybavení včetně
školy. Výsledkem je malá samostatná komunita obyvatel. Mimo to jsou stavby
navrženy podle striktně podle čínských zásad Jin a Jang, pěti elementů a osmi
diagramů. Lidé na venkově jsou velmi milý, ale žádnou angličtinu u nich nelze
čekat.
12.-13.12. Xiamen
Z Longyanu jsem se přesunul do Xiamenu a ubytoval se
v místním hostelu. V autobuse jsem náhodou poznal nějakého čínského
turistu a tím měl o večerní zábavu postaráno. Po pár pivech se řeč stočila
k politice, což bylo pro mě zajímavé v tom, že jsem na vlastní uši
poznal, jak silná je místní propaganda a jak moc jí lidé baští. Když
v Číně přijde řeč na politiku, poslouchám, ptám se a nevyjadřuji se. Z dosavadní
zkušenosti mohu tvrdit, že většina Číňanů má neutrální postoj ve stylu, dokud
se zemi daří růst, o osobní svobody se nestarám. Překvapilo mě, že i lidé se
zahraniční zkušeností se doma nepídí po informacích z jiných než
oficiálních zdrojů a něco jako kritické samostatné myšlení je v Číně věc
naprosto neznámá. Z desítek lidí, které jsem za celý měsíc poznal, mohu
pouze o jednom říci, že byl skutečnou hrozbou pro místní režim. Pracuje pro
německý Bosch a dobře zná západní poměry. U ostatních jsem jen vnitřně nesmírně
trpěl, když jsem slyšel vyprávět stále stejný nepravdivý příběh o situaci
v Hong Kongu. Ale co na to říci? Nicméně pokud se chcete s Číňany
spolehlivě pohádat, řekněte jim, že Hong Kong nebo Taiwan jsou natolik odlišné
od pevninské Číny, že jde vlastně o jiné země. Toto téma mi zafungovalo téměř
vždycky.
Xiamen je ostrovní město uprostřed stavebního boomu s historickým
centrem v koloniálním stylu. Úzké křivolaké uličky vykazují evropský vliv
a jsou příjemné pro pěší a komplikují život autům, kterých tu výjimečně příliš
mnoho není. Je dost možné, že mnoho ze současného půvabu, tak jako u většiny
čínských měst, bude pohřbeno pod tíhou rychlé a rozsáhlé stavební činnosti,
která se neohlíží napravo ani nalevo. Hromadná doprava je dost netradiční- tzv.
BRT je něco ve stylu nadzemního metra obsluhovaného výhradně autobusy, neboli
dálnice vyhrazená jen autobusům, které ale z nějakého důvodu po ní jezdí
šnečím tempem, což značně prodlužuje dobu. Jak jsem později zjistil, tato
doprava je v mnoha městech, protože je značně levnější, než stavba metra.
Ale nadzemní autobusová doprava ve špičce je v Číně vždy tragédie pro
cestující.
13.-14.12. Ningbo
Ačkoli se Číňani divili, že jsem toto město zařadil na svůj seznam, stalo
se největším překvapením výletu. Zavítal jsem do něho pouze ze dvou důvodů.
Dvou staveb čínského architekta Wang Shu. Galerie moderního umění a muzeum
historie. Dílo tohoto autora jsem rozebíral už v rámci studia v Praze
a tak si zasloužilo živé srovnání. Ningbo prochází rychlým rozvojem, ale na
rozdíl od jiných měst vykazuje známky promyšlené koncepce rozvoje, včetně
obnovení historické čtvrti, která sousedí s budovou galerie. A právě to
zaslouží pozornost, protože nové stavby historii parafrázují, místo jindy
převládajícího příšerného fasádismu (ne, že by ho v Ningbo bylo méně než
v jiných městech, ale v posledních letech se snaží). Kromě toho je
čtvrť plná klubů a hospod a s večerem se z ní tak stává centrum města
pro mladé. Dojmy z galerie: zajímavě členěná fasáda, nejlepší a
nejvelkorysejší dveře, jaké jsem kdy viděl, záchody s povedeným zrcadlovým
efektem, velmi vhodně zvolené materiály. Na druhou stranu detaily zjevně nekvalitně
řemeslně zpracované- chátrají po 5 letech provozu a celá jedna strana objektu
už je pod lešením. Interiér šrádá prostorem, kde to jde a nabízí univerzální
výstavní prostor spíše podobný tovární hale, než galerii. Muzeum Ningbo je
součástí příšerného, zřejmě ještě rozestavěného vládního komplexu, který je
snad navržený pro dinosaury. Přejít z protilehlé zastávky k muzeu je
tragédie, která trvá nekonečně dlouho. Park je obehnán vodním příkopem, jako
kdyby uprostřed stál hrad. A prostředek je prázdný, protože muzeum se choulí
v koutě. Nicméně budova sama má několik fantastických prvků. Kromě hmoty a
fasády to je střešní terasa i vnitřně zajímavé průhledy. Vnitřní schodiště jsou
velkoryse pojaty, ale ve skutečnosti po nich nikdo nikdy jít nemusí.
S výjimkou venkovního únikového schodiště, které však vede do nejhoršího
výstupu z objektu, jaký si snad lze v muzeu představit. To jsem
zjistil, když jsem se chtěl vrátit do šatny pro odložený batoh a musel jsem
opět nahoru (zase jiným schodištěm), dolů na začátek expozice, a odejít
vstupem. Vnitřní vertikální komunikace jsou řešeny eskalátory, které jsou sice
pohodlné, ale v hierarchii se nesmiřitelně perou se schodišti. Téměř ve
všech objektech dominují eskalátory, skoro jako kdyby byli Číňané líní chodit
po schodech. Ve skutečnosti má většina reprezentativních staveb nesmyslně
vysoké stropy a celkové vyznění z nich mi párkrát připomnělo stavby Třetí
Říše. Zejména budovy v okolí pekingského hlavního náměstí. Ale o tom se
ještě rozepíši. Shrnutí Ningba: na čínské poměry oplývá zajímavými stavbami
s estetickým citem a v příštích 5-10 letech ho čeká proměna, která
nejspíš město promění k nepoznání a poté se možná i dostane na stránky
průvodce Lonely Planet. Ve městě je rozvinutý a rozšířený bike-sharing
(půjčování kol).
V Ningbo jsem spal na gauči u venezuelských muzikantů a ačkoli
jsem byl značně unavený z cesty, celou noc jsem s nimi strávil
v baru. Debaty o místním životě byly velmi otevřené. Co mi však zůstalo
v hlavě je jejich přístup k národní hrdosti. Člověk by neměl být hrdý
na svou zemi, protože má úžasnou přírodu, hory nebo památky, protože to jsou
věci, které patří minulosti, o které se zasloužili předci. Klíčové je, jak se
chovají současní lidé, v čele s politickou reprezentací. A to je
důvod toho, proč se neradi prohlašují za Venezuelce a o návratu domů není ani
pomyšlení. Číňané se vždy hrdě prohlašují za jednu z nejstarších
civilizací s dlouhou historií. A o tom není pochyb, ale kdy jim dojde, že
se sami o drtivou většinu své kultury nevratně připravili? Jak dlouho bude
vládnout kult osobnosti Maa? Uvažuji naprosto evropsky, Číňané si nikdy
nekladou otázku „jak dlouho“. Čas pro ně má jinou dimenzi, ale kultura a stav a
prezentace památek byly největším zklamáním celého pobytu v Číně. Pro zemi
s vlastní dlouhou komunistickou minulostí tento stav nicméně není vůbec
obtížné pochopit. Ačkoli má znalost naší minulosti je značně omezená na hodiny
dějepisu a další nepřímě zdroje, tato skutečnost mi zásadně pomohla
v chápání současné situace v Lidové republice.
![]() |
Galerie moderního umění, Ningbo |
![]() |
Takhle vypadají "rekonstrukce" po čínsku... |
![]() |
...jo, přesně takhle:-) |
![]() |
Trocha vánoční atmosféry a Jingle bells z reproduktorů. |
![]() |
Muzeum, Ningbo |
![]() |
recyklace stavebního materiálu |
![]() |
Průměrný městský bytový dům. |
![]() |
Obnovená historická ulice v Ningbo. |
14.-16.12. Hangzhou
Zmizelý šarm jednoho z nejstarších měst, což dnes připomíná malá
čtvrť, která by mohla sloužit jako odstrašující případ plný fasádismu. Historie
města je ta tam a dnešní půvab je tvořen panoramaty Západního jezera a
přilehlých pagod, chrámů a návrší. Očekával jsem kulturní centrum oblasti a město
protkané historickými nitkami podobně, jako je tomu u starých evropských měst.
Hangzhou je právě ten příklad, kdy člověk cítí noblesu a hrdost na dílo
historie a znechucení k současnému stavu. (Dobře, existují v Hangzhou
výjimečné stavby, ale kvalitu města tvoří kvalita šedého průměru.
Jak se posouvám na sever, teploty klesají a já musím přikupovat
oblečení. Půl dne jsem v Hangzhou hledal „čínské“ obchody s oblečením
za alespoň trochu nižší než české ceny. Ulice jsou plné značkových obchodů, což
dělá trochu snobský dojem na město. Nakonec jsem si koupil zateplenou košili za
360 Kč a úplně obyčejnou pletenou čepici za 72 Kč. Myslím, že do konce pobytu
bych si měl dát jeden hlavní cíl, i když nevím, jestli je uskutečnitelný. Kde a
v jakých podmínkách žijí a pracují lidé, kteří šijí všechno to levné
oblečení? A kde nakupují obyčejní Číňani? Asi nebudou jezdit 12 hodin vlakem do
Shenzhenu. Ceny ve městech nejsou výrazně nižší než evropské, přitom průměrný
plat v Hangzhou je 3-4000 CNY (10800-14400Kč). Normální oběd stojí
minimálně 72 Kč. Pravdou je, že nájem v Hangzhou prý lze pořídit za
1000CNY (3600Kč) a ve skutečnosti obyvatelé mají určitě méně nazbyt, než my
(většina Číňanů se nikdy nepodívá za hranice). Ale přesto musí být obrovský
rozdíl mezi východním pobřežím a vnitrozemím, protože kde jinde hledat tu
slavnou levnou pracovní sílu?
Na výše položené otázky jsem nakonec našel odpověď překvapivě
v Kuala Lumpuru při debatě s malajcem čínského původu. Zaprvé, ceny
v běžných obchodech jsou srovnatelné téměř kdekoli ve světě, ale místní
znají trhy a obchody, kde je zboží za zlomek běžné ceny. Za druhé, spoustu
továren je při východním pobřeží a pracují v nich lidé z vesnic ve
vnitrozemí. Ačkoli život ve městě je ve srovnání s rurálními oblastmi
nesrovnatelně dražší, dělníci dostávají (jen) několikanásobně větší plat, než
na kolik by si přišli ve vesnici. Pracují v drsných podmínkách
v továrnách situovaných třeba jen hodinu od velkého města, ale nejen, že
ani nemají na lístek na cestu do toho města, ale nemohou opustit továrnu bez
svolení nadřízených. Prostě novodobí otroci. K rodinám, zanechaným ve
vesnicích, se vrací na čínský nový rok, kdy nastává celostátní „stěhování
obyvatel“, jaké nemá ve světě obdoby. Do některých továren je umožněn vstup
veřejnosti, ale vzhledem k charakteru návštěvy srovnatelnému se Severní
Koreou- ukážeme, co uznáme za vhodné, to stejně nemá valnou hodnotu.
Zpět k městům v tomto zeměpisném pásmu jako je Hanzhou. Topení
v bytě je naprosto vzácné a vzhledem ke kvalitě oken a celkového zateplení
a bude energetická náročnost z evropského pohledu asi podobná gotickému
sklepení. Vezmu-li v potaz, že venkovní teplota se v noci v Hangzhou
určitě běžně pohybuje okolo 3-5°C, teplota uvnitř budov není o mnoho vyšší.
Takže se uvnitř chodí ve svetru a bundě. Okna mají jednoduché (!) zasklení.
Tam, kde mají klimatizaci, musí být nepředstavitelně ztrátová. Právě píšu
poznámky v jedné ze zmiňovaných místností, klimatizace topí už asi 4 hodiny
na 28°C a když se posunu z místa, kam fouká, o pouhý metr dál, cítím, jak
silně táhne zima. V porovnání s Ningbo bylo slavné Hangzhou trochu
zklamáním. Město si zřejmě svoji chvilku slávy v minulosti odbylo a stopy
a následky odnesl čas, resp. prudký rozvoj ve 20. století.
V Hangzhou jsem spal dvě noci na koberci u mladé filmové
režisérky. První večer jsem s ní a jejími přáteli-spolupracovníky byl na
večeři, která nejen, že byla takovou brzkou štědrovečerní a rozhodně patří
k nejlepším v mém životě. Byly
jsme čtyři, a přesto jsme trochu přecenili naše schopnosti. Jídla bylo nepočítaně
chodů. Poslední byly mušle a krevety. Vše připravované (v překladu asi) v
„horkém hrnci“. Dalšího večera se mi zablokovala místní sim karta právě ve
chvíli, kdy jsem hledal cestu z centra zpět k ní domů. S velkým
úsilím jsem se doptal na autobus, nicméně to těžké mě čekalo před domem.
Z nějakého důvodu mi nefungoval ani roaming u českého čísla, a tak jsem
byl bez možnosti ji jakkoli kontaktovat. Když to zavánělo průšvihem, přišel
nějaký spoluobyvatel téhož domu, kterému jsem se pokusil vysvětlit, že tam
vlastně také bydlím a rád bych se dostal dovnitř. Do bytu jsem byl poté puštěný
spolubydlícími, kteří anglicky vůbec neuměli. Hostitelka přišla až pozdě
v noci. V šest hodin ráno jsem se vydal na autobus na západ, do
provincie Jianxi. Budu si muset pořídit novou sim kartu, protože, k mému
překvapení mají některé tarify omezené na určitou provincii. Já měl kartu ze
Shenzenu.
Hangzhou má velmi povedený systém půjčování kol, ale také naprosto
pitomé podchody pod křižovatkami, které mě vždycky dovedly k úplně jiné
straně silnice, než jsem chtěl. Pro vozíčkáře musí být město peklo. (V celé
Číně jsem zatím neviděl jediného –hlavně, že některé pisoáry tu jsou, podobně
jako v Singapuru, se zábradlím. Budu rád, když mi někdo ukáže, jak by je
tělesně postižení měli používat... Zato
bezdomovců a žebráků tu je požehnaně - já myslel, že u nás za komunismu měl
práci každý??) Když už jsem u norem, uvědomil jsem si tu, že u nás přeci jen nějaký
význam mají. Některým hloupostem, na které tu občas narazím, by dokázali
zabránit. Nejčastěji bojuju s otvíráním dveří na záchod, kdy je takřka
nemožné vylézt.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.