![]() |
Záběry z prvních semestrálních ateliérových kritik |
V rámci ateliéru studujeme specifika tropického klimatu, vyjádřitelná slovy "hot, wet, breezy".
Začátkem semestru jsme si ve dvojicích vybrali případovou studii, vypracovali fyzický i počítačový model a analýzu chování toho domu v místě. Zpracovával jsem dům s poetickým pojmenováním "Wing on Life building" v CBD čtvrti v Singapuru. Unikem je fasáda z kroucených sloupků, které staticky nesou celou kancelářskou budovu a v interiéru tak nemusí být jediná nosná stěna či sloup.
![]() |
Případová studie, budova v Cecil Street, Singapur |
Důraz na kvalitu a provedení fyzických modelů je v mém ateliéru výrazně větší, než jsem zvyklý z Prahy. Z toho co pozoruji v jiných ateliérech však myslím, že vysoký standart mého ateliéru nelze zobecňovat s celou singapurskou školou architektury. Nezanedbatelný vliv na kvalitu projektů i místních architektů má však podle mého názoru i (ne)kvalita okolního vystavěného prostředí, které velmi trpí v minulosti převládajícím modernistickým přístupem k městu, stále patrným v architektonickém myšlení i dnes. Známé Corbusierovo tvrzení, že dům je stroj na bydlení, je pro Singapur naprosto příznačné. Přitom si například troufám tvrdit, že z logiky věci a postavení tohoto malého ostrova, Singapur by nejsnáze mohlo být první město bez aut. V realitě bude nejspíš jedním z posledních. Přitom se však již nyní hrdě propaguje jako nejzelenější město na světě a zákonem vyžaduje osazování zeleně, zjednodušeně řečeno, na všech budovách v maximální možné míře. Ač mám zeleň rád, s tímto přístupem polemizuji, protože pokládám jiné věci za důležitější a mnohem více městotvorné, nebo chcete-li činící město obyvatelnějším. A (ne)upřednostňování aut před lidmi je jedním z nich.
![]() |
Detaily několika modelů, které od různých skupin ve studiu vznikly. |
Domluva dvanácti lidí je vždy obtížná, ale cítím, že se mi opět potvrzuje zdání, že Asiaté, ačkoli prací potažmo studiem stráví daleko, daleko více času a věnují mu větší úsilí, než je u nás v Evropě zvykem, výsledné "produkty tomu zatím neodpovídají. Na druhou stranu musím přiznat, že jsem v přístupu k architektonickým problémům příliš svázán evropským odkazem, který však často není přímo přenositelný do tropů a uvádí mě na scestí. Nicméně jsem přesvědčen, že kvalita prostředí, jakou jsme, ve větší míře bez naší zásluhy, v Evropě zdědili zkrátka převyšuje většinou stále modernisticky spjaté architektonické přemýšlení a následné realizace v rozvíjejícím se asijského kontinentu. Protože však prostředí, na které jsme v Evropě a zejména v ČR hrdí je výsledkem téměř výhradně minulosti, máme (v architektonickém prostředí) málo důvodů být hrdí sami na sebe a naši soudobou společnost. Pohybujeme se v dobře provedeném muzeu.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.